Rekonstrukce stavební a technologické části tunelu Valík

04/2019–09/2019

Investor:
Ředitelství silnic a dálnic ČR
Projektant:
METROPROJEKT Praha a.s.
Dodavatel:
Subterra a.s. a ELTODO, a.s.

Tunel Valík na dálnici D5 poblíž Plzně, který dosahuje délky 380 metrů, dostal po třinácti letech od svého otevření modernější podobu. Vedle stavebních úprav a nátěrů v obou tubusech zahrnovala rekonstrukce především nové technologické vybavení, jež umožnilo přeřadit tunel do jiné bezpečnostní kategorie a poprvé v tuzemsku zvýšit povolenou rychlost na 100 km/h. Původní ventilátory byly odstraněny. Podíleli jsem se především na montáži osvětlení s LED zdroji včetně speciálního řídicího systému upravujícího intenzitu světla dle aktuálních podmínek a umožňujícího akomodaci zraku při vjezdu do tunelu. K dalším technologiím patří měření úsekové rychlosti, nouzové osvětlení a bezpečnostní kamery.

Stavba získala cenu časopisu Skypaper v soutěži Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku 2021.

Tunel Valík na dálnici D5 poblíž Plzně, který dosahuje délky 380 metrů, dostal po třinácti letech od svého otevření modernější podobu. Vedle stavebních úprav a nátěrů v obou tubusech zahrnovala rekonstrukce především nové technologické vybavení, jež umožnilo přeřadit tunel do jiné bezpečnostní kategorie a poprvé v tuzemsku zvýšit povolenou rychlost na 100 km/h. Původní ventilátory byly odstraněny. Podíleli jsem se především na montáži osvětlení s LED zdroji včetně speciálního řídicího systému upravujícího intenzitu světla dle aktuálních podmínek a umožňujícího akomodaci zraku při vjezdu do tunelu. K dalším technologiím patří měření úsekové rychlosti, nouzové osvětlení a bezpečnostní kamery.

Stavba získala cenu časopisu Skypaper v soutěži Česká dopravní stavba, technologie, inovace roku 2021.